
Du är här: Lättläst / Om Emrahus
Om Emrahus
Vad gör Emrahus?
Vi bygger LSS-boenden.
Det är en bostad som är anpassad för personer med funktionsnedsättning.
För att LSS-boendet ska bli bra pratar vi med experter. De kan mycket om hur det är att leva med funktionsnedsättning.
Då får vi information som är viktig när man ska bygga ett LSS-boende.
Här är en lista med experter vi pratar med:
- Psykologer som är utbildade för att förstå personer med funktionsnedsättning.
- Personer med funktionsnedsättning.
- Personer som jobbar på LSS-boende
Vad är viktigt för oss?
Vi vill att våra LSS-boenden ska vara bra att bo i.
Vi tycket att det är viktig att lägenheterna är mysiga.
Det är också viktigt att lägenheten ska funka bra för just dig som bor är.
Våra LSS-boenden är kognitivt tillgängliga. Det betyder att hjärnan inte ska bli stressad av miljön.
Man kan till exempel bli stressad av ljud eller ljus.
Emrahus kallar sina LSS-boenden för Emrahem.
Det är också viktigt för oss att husen vi bygger är miljövänliga.
Fakta om Emrahus
- Kontor i Landskrona i Skåne.
- Började bygga LSS-boenden 2014
- Har cirka 12 anställda
Ladda ner
Lättläst
Här är åtta frågor som kan vara bra att ställa när man ska flytta till ett LSS-boende.


