Självständighet
Alla lägenheter kan få hjälpmedel. Dessa kan ändras efter den boendes behov.
När man vill äta så trycker man på äta-mat-knappen. Då dämpas ljuset i resten av rummet. Det ger matro.
Det finns olika knappar för att få stöd när man gör olika saker.
Lägenheterna har två ingångar. En ingång genom huset. Och en ingång direkt utifrån.
Ingången utifrån är bra när man vill ta emot gäster.
Tillgänglighet
Alla rum och korridorer är extra stora. Det kallas ”utökad tillgänglighet”.
Det betyder att man kan bo kvar hela livet. Eller om man sitter i rullstol.
Alla våra lägenheter är ritade tillsammans med psykologer.
Det finns plats i lägenheten för olika aktiviteter. Det finns plats för att äta, ett sovrum och plats för TV-hörna.
Trygghet
Ingen lägenhet har en trång hall. Det gör att man slipper trängas.
Personalen kan via video se vem som ringer på dörren. Det kan kännas tryggt.
Inomhusklimat
Alla husen är passivhus. Det är miljövänliga hus. Det betyder att all luft filtreras. Det gör luften väldigt ren.
Även pollen filtreras bort. Det är bra om man har allergi mot pollen.
Friskare luft kan även göra boende och personal piggare.
Hemtrevligt
Alla Emrahem ska vara hemtrevliga. Vi har dolt ventilation och sprinklers. Det ser trevligare ut.
Det finns snygga platser för scheman.
Skarpa färger och mönster kan vara stressade. Vi använder bara naturliga färger.
Vissa personer med förvärvad hjärnskada kan ha autistiska drag.
Läs gärna om Hur det är att leva med autism i ett Emrahem.
8 frågor
att ställa när
du flyttar till
ett LSS-hem!

Psykologen Bo Hejlskov Elvén tipsar:
8 frågor att ställa när du flyttar
till ett LSS-hem!
Klicka för att ladda ner