Jobba i ett Emrahem

Mår personalen bra så mår de boende bättre.

Därför tänker vi också på personalen.

 

Mindre stress

Alla hem har ritats tillsammans med

  • Psykologer
  • Personal från LSS-hem
  • Arbetsterapeuter som vet hur en bra arbetsplats ska se ut.

Lägenheterna ska vara lugna. Rummen är större. Det är bra för de som tycker små rum är stressande. Det gör arbetsmiljön lugnare.

Varje rum har två utgångar. Ingen ska känna sig trängd. Man ska alltid kunna lämna en stressig situation.

Design

All inredning är av hög kvalitet. Och allt är extra genomtänkt.

I hallen finns sittplats till personal. Det gör att de lätt kan hjälpa boende på och av med skorna.

Mönster och skarpa färger kan kännas stressande. Vi använder bara jordnära färger.

Inredningen är gjord i material med hög kvalitet.

Det finns också platser för scheman.

Stora rum

Personalrummen är stora.  Det finns en egen ingång för personalen. Personalen kan klä om innan de börjar jobba.

Alla emrahem har extra stora rum och korridorer. Det kallas ”utökad tillgänglighet”. Det är bra om man stressas av små rum. Det gör det också lättare för personalen att jobba.

Hallen i lägenheterna är inte trång. Det är bra om man inte tycker om att trängas.

Behagligt klimat

All luft i huset filtreras. Det gör att luften blir väldig ren.

Ren luft kan göra människor piggare.

Luften blir även nästan fri från pollen. Det är bra för personer med allergi mot pollen.

Husen är väldigt täta. Det gör också att det blir tystare

Hjälpmedel för boende

Lägenheterna har flera hjälpmedel. Det hjälper boende att bli självständiga. Och det hjälper personalen att stötta den boende.

Skarpt ljus kan vara stressande. Ljuset i lägenheten ändrar sig efter solljuset. Det gör ljuset inomhus bra. Det är aldrig för skarpt eller för svagt.

Ljuset i badrummet ökar det stegvis. Det är bra för dem som stressas av plötsligt starkt ljus.

Det finns knappar som styr ljuset för olika aktiviteter. Vill man använda köket så trycker man på laga-mat-knappen. Då tänds lamporna i köket.. Och köksapparater kan användas.

Är det ljust ute på kvällen kan det vara svårt att sova. Med en knapp kan man skärma av ljuset. Det kan göra det lättare att somna.

Hjälpmedel för personalen

Det finns ett passersystem. Det gör att bara de som får vara på boendet kommer in genom dörren.

Personalen kan via video se vem som ringer på dörren. Det kan kännas tryggt.

I jourrummet finns det ljusknappar vid sängen. Med dem kan man släcka och tända hela personaldelen. Då slipper man gå upp i mörkret.

Det finns en manual för alla hjälpmedel. Den har personalen.